臨床研究・治験計画情報の詳細情報です。
| その他 | ||
| 令和6年7月26日 | ||
| 森林環境を活用したシニア世代対象の健康寿命延伸プログラムの有効性の検証 | ||
| 森林環境を活用したシニア世代対象の健康寿命延伸プログラムの有効性の検証 | ||
| 竹生 礼子 | ||
| 北海道医療大学 | ||
| 北海道内のA市内にある民間森林を所有する市民の協力を得て、森林環境の中で、シニア世代、特にアクティブ・シニア・ディフェンシブ・シニアを対象に、健康寿命延伸プログラムを実施し、参加者にもたらす有効性を明らかにすることを目的とする | ||
| 0 | ||
| フレイル 廃用症候群 不活発 アンチエイジング 健康寿命延伸 | ||
| 募集中 | ||
| 北海道医療大学看護福祉学研究科倫理審査委員会 | ||
| 研究の種別 | その他 |
|---|---|
| 登録日 | 令和6年7月24日 |
| jRCT番号 | jRCT1010240026 |
| 森林環境を活用したシニア世代対象の健康寿命延伸プログラムの有効性の検証 | Verification of the effectiveness of a program aimed at extending healthy life expectancy for senior citizens using forest environments | ||
| 森林環境を活用したシニア世代対象の健康寿命延伸プログラムの有効性の検証 | A program aimed at extending healthy life expectancy for senior citizens using forest environments | ||
| 竹生 礼子 | Takeu Reiko | ||
| 80433431 | |||
| / | 北海道医療大学 | Health Sciences University of Hokkaido | |
| 看護福祉学研究科 | |||
| 061-0293 | |||
| / | 北海道石狩郡当別町字金沢 | 1757 | |
| 0133233637 | |||
| take-r@hoku-iryo-u.ac.jp | |||
| 竹生 礼子 | Takeu Reiko | ||
| 北海道医療大学 | Health Sciences University of Hokkaido | ||
| 看護福祉学研究科 | |||
| 061-0293 | |||
| 北海道石狩郡当別町字金沢 | 1757 | ||
| 0133233637 | |||
| 0133-23-3637 | |||
| take-r@hoku-iryo-u.ac.jp | |||
| 山田 律子 | |||
| あり | |||
| 令和6年7月1日 | |||
| 多施設共同研究の該当の有無 | なし |
|---|
| 北海道内のA市内にある民間森林を所有する市民の協力を得て、森林環境の中で、シニア世代、特にアクティブ・シニア・ディフェンシブ・シニアを対象に、健康寿命延伸プログラムを実施し、参加者にもたらす有効性を明らかにすることを目的とする | |||
| 0 | |||
| 2024年07月27日 | |||
| 2024年07月27日 | |||
| 2024年07月27日 | |||
| 2024年07月27日 | |||
|
|
20 | ||
|
|
介入研究 | Interventional | |
|
Study Design |
|
非無作為化比較 | non-randomized controlled trial |
|
|
非盲検 | open(masking not used) | |
|
|
非対照 | uncontrolled control | |
|
|
単群比較 | single assignment | |
|
|
ヘルスサービス | health services research | |
|
|
なし | ||
|
|
なし | ||
|
|
なし | ||
|
|
なし | ||
|
|
なし | none | |
|
|
|
65歳以上 | over 65 |
|
|
要支援・要介護者 | who are supported with another for ther dairy livings | |
|
|
65歳 以上 | 65age old over | |
|
|
上限なし | No limit | |
|
|
男性・女性 | Both | |
|
|
疲労・外傷・熱中症等 | ||
|
|
フレイル 廃用症候群 不活発 アンチエイジング 健康寿命延伸 | fraility, disus syndome, anti-aging, inactivity, prevention of bedrideenness, extnding healthy life | |
|
|
|||
|
|
なし | ||
|
|
あり | ||
|
|
①森林の中での活動の意義のレクチャー②事前アンケート回答・バイタルサインズのチェック(前)③準備体操④森林の中のアクティビティ(Aコース:森林内散歩、Bコース:森林内准探索、Cコース:森林広場で合唱)④事後アンケート回答・バイタルサインズチェック | Lecture on the Significance of Activities in the Forest: This session likely covers the importance of engaging in activities within a forest environment. Participants may learn about the benefits of spending time in nature, connecting with the ecosystem, and understanding the value of forests. Pre-Survey and Vital Signs Check (Before Activities): Before embarking on any forest activities, participants complete a survey to gather information about their health, preferences, and expectations. Additionally, vital signs (such as heart rate, blood pressure, etc.) are checked to ensure everyone is physically prepared. Warm-Up Exercises: Participants perform warm-up exercises to prepare their bodies for the upcoming activities. These exercises help prevent injuries and enhance overall well-being. Forest Activities: A Course: Forest Walk: Participants explore the forest by walking along designated trails. They observe flora, fauna, and natural features while learning about the ecosystem. B Course: Forest Exploration: This course involves more in-depth exploration. Participants may engage in activities like identifying plant species, observing wildlife, or studying forest ecology. C Course: Forest Singing at the Clearing: In the forest clearing, participants come together to sing. This activity fosters a sense of community and appreciation for nature. Post-Survey and Vital Signs Check (After Activities): After completing the forest activities, participants provide feedback through a post-activity survey. Vital signs are checked again to assess any changes due to the outdoor experience. Remember that forest education programs aim to connect people with nature, promote environmental awareness, and enhance overall well-being. |
|
|
|
|||
|
|
|||
|
|
①今の気分 非常に悪い0点から非常に気分が良い10点VASスケール ②健康度自己評価12項目6段階 ③生活満足度等10項目6段階 ④認知機能チェックリスト10項目 ⑤バイタルサインズ 血圧 脈拍 SPO2 |
Current Mood: On a scale of 0 (very bad) to 10 (very good), how would you rate your mood? Self-Assessment of Health: Please evaluate your health on a 6-point scale based on 12 criteria. Life Satisfaction: Rate your life satisfaction on a 6-point scale using 10 criteria. Cognitive Function Checklist: Provide responses for 10 cognitive function-related items. Vital Signs: Include your blood pressure, pulse rate, and SPO2 levels. |
|
|
|
|||
|
|
|||
|---|---|---|---|
|
|
|||
|
|
|
||
|
|
|||
|
|
あり |
|---|
|
|
||
|---|---|---|
|
|
募集中 |
Recruiting |
|
|
|
|
あり | |
|---|---|---|
|
|
|
あり |
|
|
外傷、熱中症等に対する治療費の補償(レクリエーション保険) | |
|
|
なし | |
|
|
||
|---|---|---|
|
|
北海道ホームヘルスケア研究会 | |
|
|
Hokkaido Home Healthcare Research | |
|
|
なし | |
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
なし | |
|
|
||
|
|
なし | |
|
|
||
|
|
なし | |
|---|---|---|
|
|
||
|
|
||
|
|
北海道医療大学看護福祉学研究科倫理審査委員会 | Ethical Review Board in School of Nursing and Social Services of Halth Sciences University of Hokkaido |
|---|---|---|
|
|
||
|
|
北海道石狩郡当別町字金沢 | 1757, Hokkaido |
|
|
0133231211 | |
|
|
nskyomu@hoku-iryo-u.ac.jp | |
|
|
||
|
|
承認 | |
|
|
|
|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
該当しない |
|---|---|---|
|
|
該当しない | |
|
|
該当しない | |
|
|
該当しない |
|
|
無 | No |
|---|---|---|
|
|
|
|
|
|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
設定されていません |
|---|---|
|
|
設定されていません |
|
設定されていません |